Velg en side

Husker du telefonkatalogen?
Jeg har et par liggende som bekrefter at jeg vokste opp i et annet århundre. Her er det side opp og ned med annonser fra virksomheter som ikke finnes – men minnes. Firma som satte preg på byen, men uten evne til å tilpasse seg endringene som kom krypende.

Jeg er nå tilbake for fullt etter 2 år ute av business. Jeg har stått på utsiden for å se inn, tenke, lære og gjøre meg klar til rollen som «visjonær brand artist».
Ordet «reklamebyrå» er snart like sjelden som «summetonen». Kundene har overtatt mye av jobben. Trykksaker blir designet og bestilt på nett og trykkeriene er utradert. Avisannonsering virker knapt. Gule sider er historie og tilbake står pengemaskinene Google og Facebook og synger «the winner takes it all».

Byråene er blitt kule designere som lager mye flott. Kundeaviser sprenger fremdeles postkassen og content marketing oversvømmer sosiale medier. Noen selger undersøkelser som kikker bakover, mens andre lager film og web som er optimalisert av søkeord spesialist. Det er et fragmentert hav av reklameflater og et forrykende tempo der tidsfristen er «NÅ». Alle dyktige på sine områder, men det slår meg hvor få som ser fremover med kunden.
Den plassen har jeg og Autograf branding tatt.

Branding handler om systematisk og målbevisst bygge inn verdier i merket som forsterker opplevelsen, skiller ut og skaper identifikasjon.
Over tid vil brandet få en stemme som gir merverdi i form av lojalitet og styrke som arbeider for deg.
Det handler ikke om å være synlig alle mulige steder, men tilstedeværelsen, opplevelsen, budskapet og budbringeren må ha en kontekst som spiller på lag med strategi og verdier.
Tilbake til telefonkatalogen. Tiden har vist at det meste av reklame er bortkastet uten en bærende idé som er koblet mot en visjon.

Min jobb er å skape og vedlikeholde strategi, idé, tekst, kontekst, ord og handling som gjør ditt brand til en verdifull eiendel – rigget for fremtiden.
Er du klar for en kaffeavtale ringer du meg på 932 11 822.
Haakon Ørland